چگونه هد پرینتر جوهر افشان را باز کنیم + فیلم

باز کردن و تمیز کردن هد جوهر افشان

بعضی از مشکلات رایج در چاپگر‌ها نشانگر گرفتگی نازل‌های هد است.

اگر در هنگام چاپ، افت کیفیت چاپ، خطوط خالی یا صفحات خالی را مشاهده می‌کنید، ممکن است نازل‌های هد گرفته باشند.

راهنمایی‌های زیادی در اینترنت در مورد باز کردن هد پرینتر وجود دارد که عمدتاً می‌توانند خود به هد آسب برسانند. امروز، ما ساده‌ترین و بی‌خطر‌ترین روش را برای کاربران خانگی آموزش می‌دهیم.

مکانیسم هد چاپیگر همانند شیری است که بر روی یک مخزن جوهر نصب شده است. فرمان باز و بسته شدن این شیر از پردازشگر پرینتر صادر می‌گردد. مقدار خروجی جوهر، ذرات بسیار ریز جوهر است که در حد میکرون قطر دارند.

دلایل اصلی برای مسدود شدن سر هد:

اگر سر هد به مدت طولانی در معرض هوا قرار بگیرد، جوهر می‌تواند خشک شود و نازل را ببندد.
ذرات خارجی (ناخالصی جوهر یا غبار میکروسکوپی) می‌تواند باز عامل گرفتگی هد شود. برخی از دستورالعمل به کاربران توصیه می‌کنند پاک کردن سر هد را با یک بافت نرم سلولوزی یا حوله کاغذی مرطوب به آب مقطر، پاک نمایید که گاهی باعث رفع مشکل می‌گردد.
استفاده از جوهر‌های نامرغوب و غیر استاندارد که دارای ذرات ناخالصی هستند
یک حباب هوا می‌تواند به طور موقت باعث گرفتگی سر هد گردد. هوا به طور طبیعی در جوهر حل شده است.
نوسان دمای اتاق غلظت هوا را تغییر می‌دهد و بنابراین حباب‌های هوا تشکیل می‌شوند.
همچنین تغییر کارتریج در مدل‌هایی که هد و کارتریج از هم جدا هستند می‌توانند هوا را به سیستم وارد نمایند. (توجه داشته باشید: به همین دلیل مهم است که شما بعد از نصب یک کارتریج جدید یک چرخه تمیزکردن چاپ را انجام دهید)
ممکن است انسداد نباشد. فرایند‌هایی وجود دارد که می‌تواند به طور دائمی به نازل آسیب برساند. سر هد ممکن است خراشیده و آسیب دیده باشد، ممکن است سر هد در طول فرآیند چاپ طولانی بیش از حد گرم شود، یا ممکن است یک کاغذ باعث ایجاد مشکل شود.
۱ تصور غلط رایج این است که جوهر‌های pigment بیشتر مستعد گرفتگی در سر هد هستند چون جوهر پیگمنت به شکل ذرات معلق است و تجمع این ذرات در سر هد باعث گرفتگی هد می‌شودند.
قطر ذرات رنگی جوهر‌های پیگمنت که توسط تولیدکنندگان معتبر تولید می‌گردند حدود ۰. ۱ میکرومتر است که تقریباً غیرممکن است که این ذرات به تنهایی و بدون عامل دیگر بتوانند باعث گرفتگی سر نازل‌های هد شوند که قطری تقریباً ۳ برابر آن دارند.

۲ هنگام انجام عملیات تمیز کردن سر، برخی از پرینتر‌ها یک محفظه مکش در زیر سر چاپی که جوهر را از کارتریج سوار می‌کند، بنابراین قفل شدن را از بین می‌برد. بعضی از کارتریج‌های HP (۹۵۰، ۹۳۲) دارای کیسه‌های هوا ساخته شده‌اند که جوهر را از سر چاپ پر می‌کنند و فشار می‌دهند تا ذرات را تمیز کنند و از خشک شدن جلوگیری کنند. یک پاک‌کننده‌ی لاستیکی کوچک برای پاک کردن جوهر بیش از حد وجود دارد.
این را در خانه امتحان کنید: انسداد را رفع کنید: فقط از آب استفاده کنید

شما می‌توانید از آب استفاده کنید تا انسداد را از بین ببرد یا نرم شود. چندین ساعت در یک کاسه آب قرار دهید. اکثر سر‌های چاپی را می‌توان در زیر آب غوطه ور کرد تا زمانی که نقاط تماس را خشک کنید قبل از قرار دادن پشت در چاپگر.

یک قانون طلایی برای تولید‌کنندگان جوهر وجود دارد: جوهر باید بتواند در محیطی که ساخته می‌شود، حل شود. به این معنی که جوهر باید بتواند در جوهر حل شود. بنابراین بهترین حلال، حلال است که سازنده چاپگر برای ساخت جوهر استفاده کرد. بسیاری از تولید‌کنندگان جوهر‌ها راه حل تمیز کردن را ارائه می‌دهند ( BCH راه حل غیرفعال کردن سر چاپی را ارائه می‌دهد ) که با رنگ جوهر رنگی و رنگی کار می‌کند. اگر این به راحتی در دسترس نیست، از آب استفاده کنید. در اکثر موارد، آب و همچنین راه حل تمیز را انجام می‌دهد.

از محلول‌های پاک‌کننده‌ای که حاوی مواد خورنده مانند سفید‌کننده یا الکل هستند استفاده نکنید، که باعث مسدود شدن جوهر رنگدانه می‌شود. هنگامی که شما برای راه حل‌های تمیز جستجو می‌کنید، ببینید آیا فروشنده همچنین جوهر را تولید می‌کند و اگر بسته به کارخانه ساخته شده باشد. راه حل‌های تمیز کردن در بازار وجود دارد که حاوی عوامل خوردگی هستند که به طور موقت انسداد را از بین می‌برند، اما سر چاپ شما به طور دائمی آسیب دیده خواهد شد زیرا آن خوردگی است.

دستگاه تعمیر و بازیابی و بازکردن هد دستگاه بنر و اکوسالونت

اگر مطمئن نیستید، فقط از آب مقطر استفاده کنید.

اضافه کردن انرژی (گرما) باعث افزایش حرکت مولکولی می‌شود.
افزایش حرکت مولکولی با جذب مولکول‌های حل شده رقابت می‌کند و تمایل دارد آن‌ها را راحت‌تر از هم جدا کنند.
افزایش حرکت مولکولی باعث می‌شود مولکول‌های حلال بیشتری برای تماس با مولکول‌های حل شده و با نیروی بیشتری به آن‌ها برسند، که معمولاً باعث انحلال بیشتر می‌شود.
از آنجایی که مواد مختلف از اتم‌های مختلف ساخته می‌شوند، دما افزایش می‌یابد تا آن‌ها را به حالت‌های مختلف برساند.

بنابراین، هنگامی که سر چاپ را خیس کنید، باید از آب گرم استفاده کنید. دما می‌تواند جایی بین ۹۰ تا ۱۲۰ درجه فارنهایت باشد. در آزمایشگاه، ما از آب ۱۱۰ درجه فارنهایت یا محلول استفاده می‌کنیم.

ایجاد فشار برای جلوگیری از انسداد.

یک سوراخ بر روی کارتریج ایجاد کنید و با استفاده از سرنگ و فشار دادن جوهر به سمت پایین ،همزمان سر هد را در آب گرم  شستشو دهید

استفاده از تمیزکننده التراسونیک

شما ممکن است از پاک‌کننده اولتراسونیک برای تمیز کردن جواهرات یا تجهیزات پزشکی استفاده کنید. یک پاک‌کننده اولتراسونیک از حباب‌های حفره‌ای ناشی از موج‌های با فرکانس بالا ( ۲۰-۴۰۰ کیلوهرتز) برای تحریک مایع استفاده می‌کند. آشفتگی باعث ایجاد نیرو‌های زیاد در آلاینده‌ها می‌شود.

سونوگرافی می‌تواند فقط از آب داغ استفاده شود، اما استفاده از یک حلال مناسب برای سر چاپ، باعث افزایش اثر می‌شود. تمیز کردن معمولاً بین یک تا سه دقیقه طول می‌کشد. همیشه حداقل یک اینچ بین پایین مخزن و سر چاپ را برای کاویتاسیون مناسب بگذارید. هنگامی که دستگاه یا سینی در محل قرار دارد، محلول را ظرف یک اینچ بالای دستگاه نگه دارید.

رفع گرفتگی هد اپسون (خشک شدن هد) و رفع آن

سوال همیشگی کاربران محترم از ما این است که چگونه میتوان رفع گرفتگی هد اپسون (خشک شدن هد) را خودمان انجام دهیم؟ آیا باید پرینترهای سابلیمیشن را به یک متخصص اینکاره سپرد؟ ما در این قسمت که قصد داریم آموزش تصویری رفع گرفتگی هد اپسون را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

خشک شدن هد:

همواره دو گزینه ی اساسی و مهم برای تنظیمات پرینتر وجود دارد به نام های:

نازل چک (Nozzle Check)
هد کلینیگ (Head Cleaning)

نازل چک پرینتر اپسون

نازل چک:نازل چک درواقع مسیر پاشش رنگ های پرینتر سابلیمیشن مارا بررسی میکند.اگر بخواهیم خودمانی تر توضیح دهیم به این صورت است که با کلیک کردن روی نازل چک ، شما پرینتر خود را تست میکنید تا از صحت پاشیدن رنگ اطمینان حاص کنیم. برای مطمئن بودن در این کار هم کافی است فقط آن الگوی ثابتی که در کاغذ شما پرینت میشود را نگاه کنید که دو حالت دارد:

یا الگوی ثابتی مانند شکل سمت چپ بوجود می آید که نشان از سالم بودن نازل های شماست. و یا اینکه الگویی مانند این شکل سمت راستی بوجود می آید که نشان از عدم سلامت نازل های پرینتر شما می باشد.

اولین اقدام برای رفع گرفتگی هد چیست؟

اولین اقدام برای رفع گرفتگی هد اپسون دقیقا همین گزینه ی هد کلینیگ (Head Cleaning) است یعنی به این صورت می باشد که دستگاه پرینتر شما با فشار قوی تری به جوهر را به بیرون میدهد تا باعث شود هد های گرفته شده باز گردند. که البته اینکار معایب و مزایایی دارد:

مزایای آن خب طبیعتا رفع هد گرفته شده میباشد. ولی عیب آن هم این است که جوهر زیادی در این راه مصرف خواهد شد و از بین میرود.

نکته این است که راه جایگزینی غیر از هد کلینیگ ندارید. بنابراین سعی کنید حتی المقدور از پرینترهای خود استفاده کنید (حداقل چاپ روزی یک برگه) تا به این مشکل برنخورید.

خلاصه چند خط بالا: برای مشاهده سالم بودن هد ها گزینه ی (Nozzle Check) را میزنیم و اگر متوجه شدیم هدها گرفته شده اند بایستی گزینه ی (Head Cleaning) را جهت رفع هد گرفته شده بزنیم.

قدم بعدی برای رفع گرفتگی هد چیست؟

اگر با این گزینه کارتان حل نشد قطعا بایستی هدهای دستگاه خود را تعمیر کنید.این نکته را به یاد داشته باشید که اگر هرچه سریعتر اقدام به تمیز کردن و تعمیر هد خود کنید به نفع خودتان است چرا که روز به روز هد های دستگاه های پرینتر گرانتر میشوند. پس ارزش اینکار را دارد! حال چگونه اینکار را انجام دهیم.

به چند طریق می توان هد را عوض کرد؟

دو روش اساسی برای رفع گرفتگی هد اپسون وجود دارد یا از طریق سرنگ هایی که جوهر ها را با فشار قوی وارد میکنند.

و یا بایستی کلا هدها را درآورده و در محلول هد کلینر قرار دهید (حداقل به مدت ۲۴ ساعت) تا کم کم باز شوند.

نکته: اما نکته ای که وجود دارد ان است که به دلیل تخصصی بودن اینکار هم ما سعی کردیم توضیحی ندهیم و هم اینکه بهتر است آنرا به متخصص اینکاره بسپارید.

آموزش تصویری تمیز کردن هد پرینترهای اپسون:

تمامی مطالب بالا در فیلم آموزشی زیر جهت رفع گرفتگی هد اپسون وجود دارد. بنابراین به شما پیشنهاد میکنیم فیلم آموزشی زیر را مشاهده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *