استراتژی کلی دیجی کالا

قبل از هر چیز بهتر است نگاهی کلی به رویکرد تجاری دیجی کالا داشته باشیم. برای این منظور پیشنهاد می‌کنم به سراغ مصاحبه‌ سایت Forbes با این دو برادر برویم. در بخشی از این مصاحبه، رویکرد کلی سایت دیجی‌کالا به خوبی بیان شده است:

هدف ما داشتن یک وب‌سایت با اطلاعات وسیع و نقدهای کامل از محصولات الکترونیکی، و در کنار آن، ارائه یک تجربه خرید خوب به مشتری بود. ایده این بود که ترکیبی از سایت‌های CNET و Amazon داشته باشیم. فکر می‌کردیم لازم است هر دو مدل تجاری در دیجی‌کالا پیاده شود، چون که هر دو از مشکلات جدی ایرانی‌ها محسوب می‌شدند.
در این مقاله همچنین گفته شده که دیجی‌کالا زمانی پا به عرصه اینترنت گذاشت که ایرانی‌ها با ایدۀ شفافیت، بازگشت هزینه، و بررسی درست محصولات بیگانه بودند و هدف از راه‌اندازی آن، ایجاد تغییر در این فضا بوده است. فکر می‌کنم این توضیحات برای نشان دادن رویکرد اصلی دیجی‌کالا واقعاً کافی باشد. به خصوص این نکته که دیجی‌کالا در حقیقت ترکیبی از ایده‌های دو سایت CNET (که به صورت تخصصی به بررسی کالاها می‌پردازد) و Amazon (بزرگترین و معتبرترین فروشگاه آنلاین دنیا) بوده است. در پایان نیز بد نیست توجه شما را به شعار این شرکت یعنی بررسی، انتخاب و خرید کالا جلب کنم.

حتما بخوانید: داستان یک کسب و کار که با معجزۀ تولید محتوا نجات پیدا کرد

محتوای مفید و جامع
خب، ما همیشه به شما در مورد تولید محتوا و اهمیّت آن گفته‌ایم. اما اگر هنوز هم حرف ما را باور ندارید، حتماً صحبت‌های حمید محمدی می‌تواند نظر شما را عوض کند:

اولین مرحله، طراحی مدل تجاری دیجی‌کالا و توسعه آن با توجه به شرایط کشور و مخاطبان بود. در ابتدا بیشتر به تولید محتوای غنی و مفید به زبان فارسی پرداختیم که باعث جذب هرچه بیشتر بازدیدکنندگان به سایت شد. شاید بتوان گفت تولید محتوای تخصصی و بی‌طرفانه، که مورد استقبال کاربران هم قرار گرفت، مهم‌ترین عاملی بود که دیجی کالا را به شرایط موفق امروزی نزدیک کرد.
حال بیایید به نقش محتوا در دیجی‌کالای امروز نگاهی داشته باشیم. وقتی که به سایت این شرکت سر می‌زنید، (علاوه بر مشخصات و توضیحات محصولات) با بخشی به نام مجلۀ دیجی کالا روبرو می‌شوید. با ورود به این بخش شما می‌توانید جدیدترین اخبار روز دنیا در زمینه علم، فناوری و سرگرمی را دنبال کنید، به خوندن مطالب آموزشی بپردازید یا حتی با مطالعۀ مطالب سرگرم‌کننده کمی وقت بگذرانید. همچنین دو بخش ویژه به نام‌های دیجی کالا کست و دیجی کالا تی وی نیز در این قسمت از سایت وجود دارند که مربوط به فایل‌های صوتی و تصویری می‌شوند.

البته، با وجود تمام این بخش‌های مختلف، هنوز هم نقد و بررسی کالا  اهمیّت خود را در استراتژی دیجی‌کالا حفظ کرده است و شما از طریق دیجی مگ می‌توانید در مورد محصولات مورد علاقه خود اطلاعات بیشتری کسب کنید.

دیجی‌کالا در سال ۱۳۹۰ با راه اندازی “رسانه تصویری دیجی‌کالا” یا DigiKala TV  برای اولین بار در کشور تولید و ارائه محتوای ویدئویی آموزشی و تخصصی در زمینه معرفی و نقد و بررسی جدیدترین کالاهای دیجیتال و فن‏‌آوری‏ های این حوزه را آغاز کرد. هدف از تولید این ویدئوها ایجاد امکانی برای کاربران جهت بررسی دقیق‌تر تمامی ابعاد و مشخصات محصول و شکل‌گیری تصویری دقیق‏‏‌تر از کالاها و تکنولوژی‏ های این حوزه بود. در حال حاضر این بخش یکی از محبوب‏‌ترین خدمات دیجی‌کالا است، از این رو تولید محتوای تخصصی با کیفیت و استانداردهایی فراتر از گذشته یکی از راهبردهای اصلی دیجی‌کالا محسوب می‏‌شود.
حال بیایید نگاهی هم به فعالیت دیجی کالا در شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام بیندازیم. نکته جالب در این مورد آن است که این سایت (به جای یک صفحه)، چندین صفحه رسمی مختلف در این شبکه‌ برای خود راه انداخته است. یکی از این صفحات فقط به اخبار سایت اصلی دیجی‌کالا در اینستاگرام اختصاص دارد و بیش از ۲۰۰ هزار دنبال‌کننده دارد. یک صفحه دیگر هم متعلق به مجلۀ دیجی‌کالا در اینستاگرام است، با بیش از ۶۰ هزار دنبال کننده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.